FRAKT & RETUR

FRAKT
GRATIS FRAKT - Frakten är 0kr inom Sverige. Utanför landet beräknas frakten enligt hur mycket varorna väger. Beställningar skickas med Posten med nästa dag leverans och utan kollinummer. Om du bor i ett område där ingen fraktinformation anges ber vi dig kontakta oss så återkommer vi med mer information om hur vi kan ordna frakt till er. Våra fraktkostnader baseras på postens priser inom Sverige.

Frakt med rekommenderat brev:
Vi skickar alltid din order så fort vi kan, men ibland kan brev eller paket försvinna under transporten till mottagaren. Med tjänsten Rekommenderat brev får ditt brev ett kollinummer som gör det möjligt för dig att spåra ditt brev under transport och om det försvinner eller blir stulet under transport kan vi snabbt reklamera detta till Posten å dina vägnar för att få kompensation för brevet som försvunnit och omedelbart skicka din order igen med samma varor. Om du väljer Rekommenderat för att spåra din order med ett kollinummer så tillkommer en avgift på 40kr. Om du väljer att inte få din order skickad till dig som Rekommenderat brev är du välkommen att kontakta oss för att få en Reklamationsblankett som du fyller i, vi skickar sedan ordern till dig igen efter att vi har undersökt vad som har hänt. Detta kan ta 3-5 vardagar.

LEVERANSTID

Vi har en leveranstid på ca 1 vecka, men vi gör vårt bästa för att få iväg beställningar så snabbt vi kan. Om du väljer Förskottsbetalning som betalningssätt så skickas dina varor när betalningen kommer fram till oss, och det brukar ta banken 2-3 dagar att behandla bankgiroinbetalningar och sedan skickar vi din order så snart vi kan! Om du väljer att beställa mot Postförskott så skickas din order så snart vi kan. Alla beställningar skickas i turordning efter när beställningen kommer in. Vi gör vårt bästa för att skicka dig pärlorna du vill ha så snabbt så möjligt! Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt.

Förseningar
Skulle det uppkomma försening av din leverans kommer vi att meddela dig detta med e-post. Önskar du häva köpet vid en försening gör du detta genom att svara på detta mail. Vi gör vårt bästa för att alltid ha alla varor hemma i lager, men det uppkommer ibland situationer som orsakar att en produkt kan vara slutsåld. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

SKADA UNDER FRAKT
Kontakta oss direkt om någon vara har skadats under frakt.

EJ UTLÖST PAKET
Att ej hämta ut sin försändelse gäller inte som retur eller ångrat köp. Du måste hämta ut paketet och sedan returnera det. Om du låter bli att lösa ut ditt paket utan att meddela oss så debiterar vi en avgift på 200:-. Gäller det större produkter som t.ex. vagnar & bäddar är avgiften omkring 500:- för outlöst paket.

ÅNGERRÄTT
Enligt svensk lag har du 14 dagars ångerrätt för varor du beställer från svenska företag på distans. Om du ångrar dig måste du lämna ett meddelande inom ångerfristen, som börjar löpa den dag du tar emot varan, dock tidigast den dag du får beställningsbekräftelsen. Detta förutsätter att du inte skadar varan eller ändrar dess form på något sätt. Återsändande av vara sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Efter att vi mottagit den återsända varan kommer köpesumman med avdrag för eventuella ursprungliga fraktkostnader att återbetalas till dig inom 30 dagar räknat från dagen då vi emottog återförsändelsen, förutsatt att du inte använt varan och den returneras i oskadat skick. Ingen ångerrätt gäller för reavaror eller varor som köpts som Sekunda. Ingen ångerrätt gäller heller för varor som designats av kunden såsom exempelvis namnhalsband eller varor beställda med egen vald text/bild/logga.

RETUR

Skicka aldrig varor i retur innan du har talat med oss. Maila oss på info@markesh.se. Felaktig eller skadad vara skall reklameras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet eller skadan. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Varan ska återsändas i likadan förpackning som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig, i fall identisk vara ej finns tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara. Fraktkostnad för retur bekostas av köparen. Vi accepterar inte returer via postförskott.